خرما شهابی ترفند جالب مربی بدنسازی برای افزایش حجم ورزشکاران

بر اساس تحقیقاتی که توسط دانشگاه ملک سعود در عربستان سعودی درباره فواید سلامتی خرمای معروف عجوه مدینه و خرما شهابی منتشر شده است، این میوه دارای خواص ضدالتهابی مشابه داروهای موجود تجاری مانند ایبوپروفن و آسپرین است.

این مطالعه در مجله Agriculture and Food Chemistry منتشر شد و مشخص شد این خرما حاوی عناصر فعالی است که در پیشگیری از بیماری هایی مانند سرطان مفید است.

پروفسور Muralidharan Nair، رئیس آزمایشگاه مواد طبیعی در دانشگاه میشیگان، این تحقیق را با همکاری محققان دانشگاه پادشاه سعود انجام داد.

خرمای عجوا قهوه ای تیره و تقریبا سیاه از منطقه مدینه در غرب عربستان سعودی می آید و به دلیل نرمی، خشکی و قیمت بالای خود در بازار خرما در این کشور مشهور است.

خرمای آجوا حاوی گلیکوزیدهای فلاونوئید زیادی است که دارای خواص آنتی اکسیدانی هستند. این مطالعه نشان داد که میزان مهار آن با محصولات آنتی اکسیدانی تجاری موجود در بازار برابر است.

همچنین مشخص شد که خرمای آجوا دارای اثر مهاری سیکلواکسیژناز مشابه داروهای ضد التهابی مانند آسپرین، ایبوپروفن، سلبرکس و ناپروکسن است.

بر اساس بیانیه دانشگاه، علاوه بر فواید آنتی اکسیدانی و ضد التهابی، قندهای موجود در خرمای آجوا فقط مونوساکارید هستند که این خرما را برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 مفید می کند.

به عنوان ملاس خرما و شربت خرما شناخته می شود، فواید زیادی دارد و واقعا مغذی است. خوردن این غذا برای صبحانه انرژی مورد نیاز در طول روز را به شما می دهد.

ملاس خرما حاوی قندهای طبیعی، مواد معدنی و ویتامین هایی مانند ویتامین B3، B2، B1، B5، A1 و A1 است. C. در صورت مصرف ملاس خرما دیگر نیازی به مولتی ویتامین نخواهید داشت، همچنین حاوی قندهای طبیعی مانند گلوکز، ساکارز و فروکتوز است. بنابراین می تواند انتخاب خوبی برای میان وعده باشد.

به همین خاطر خوردن ملاس خرما برای دیابتی ها مضر است.

با این حال، استفاده از آن در مقادیر بسیار کم و کسر از مصرف مجاز روزانه کربوهیدرات، بی خطر فرض می شود.

قبل از مصرف شربت خرما اگر دیابتی هستید ابتدا با پزشک خود مشورت کنید.